XVIII. ročník Veterán tour Manín skončil. Tohtoročná trojdňová spanilá jazda historických vozidiel a motocyklov, ktorá sa konala 7. – 9. 6. 2024, kopírovala nádhernú prírodu Manínskej tiesňavy a okolité mestá a obce.
Začala v Podjavorníku, pokračovala cez Považskú Bystricu, Nimnicu, Bytču, Brvnište a záver podujatia bol opäť v Podjavorníku. „Ľudia v mestách a obciach nás vítali, mávali nám, očividne mali radosť, že sa môžu pozrieť na krásne historické vozidlá. Robiť radosť sebe aj iným pohľadom na pekné autá minulých rokov, to je našim cieľom,“ povedal Michal Blaško, člen predstavenstva Klubu historických vozidiel Považie z Považskej Bystrice, ktorý podujatie zorganizoval.
Tento zámer sa im skvelo darí plniť, pretože všade, kde sa objavili, ľudia spomalili, na tvárach sa im usadil úsmev a láskavo s obdivom prechádzali popri nablýskaných posloch z minulosti.
Na práve skončenom ročníku štartovalo 44 osobných vozidiel, 8 nákladných áut a 3 motocykle, čo predstavuje dovedna približne 130 účastníkov zo Slovenska i Česka. V Bytči pri Sobášnom paláci, kde to v historickom prostredí všetkým mimoriadne svedčalo, prevzal Pohár primátora Bytče z rúk Miroslava Minárčika Peter Petrovič z Bratislavy za svoj výnimočný osobný automobil BMW 326 z roku 1938. Najstarším vozidlom tohtoročného Veterán tour Manín bol Graham 46, ktoré riadil Július Kozák z hostiteľského klubu Považie. Ďalší ocenení boli: Miroslav Janíček s vozidlom Tatra 813 8×8 kolos 1981 za pravidelnú účasť na vozidle Tatra 813, Láďo Binder s vozidlom Tatra 75 1937 za najkrajší osobný automobil a Rudolf Unzeitig získal poďakovanie za dlhoročnú účasť.
Klub historických vozidiel Považie v Považskej Bystrici má 15 členov, nadšencov automobilizmu z Považskej Bystrice a okolia, ktorí sa venujú najmä historickým vozidlám a motocyklom. Zámerom klubu je zachovávať pôvodný stav historických vozidiel, renovovať staršie vozidlá a uchovávať tradície automobilového a motocyklového rozvoja na Považí. Veľký dôraz kladú na prácu s deťmi a výchovu mladých motoristov, preto v klube vytvorili sekciu mládeže.
„Dnešný automobilový priemysel denne chrlí nové a nové typy automobilov v tisícových sériách a pri tomto divokom tempe si iba málokto spomenie na počiatky automobilizmu, keď auto na ceste bolo vzácnosťou. Jazdilo sa síce pomaly, ale vodič bol plne zamestnaný obsluhou automobilu.
Neboli posilňovače riadenia ani bŕzd, nebola klimatizácia a ABS, radenie rýchlostných stupňov, u nesynchronizovaných prevodoviek vyžadovalo značnú dávku znalostí a praxe, dokonca u starších vozov musel vodič za jazdy mazať dôležité pohybové súčiastky. To všetko je pre dnešného človeka zabudnutá minulosť. A predsa, ak sa na ceste objaví „veterán“ nedávna minulosť je aj s nostalgickými spomienkami späť,“ uvádzajú nadšenci.