Hoci naši predkovia v dobách dávno minulých prežívali svoj život v ťažkých podmienkach, aj oni, podobne ako my, túžili po láske, chceli milovať a byť milovaní, V ich ceste za láskou a erotikou zohrávali dôležitú úlohu rôzne rituály a obrady ako aj „magické recepty“ na ich privolanie, aké si my už len veľmi ťažko vieme predstaviť.
Aký je vlastne rozdiel medzi ľúbostnou a erotickou mágiou?
Ľúbostná mágia
Táto mágia slúžila na osvieženie lásky jestvujúcej, prevažne manželskej. Išlo o úkony na podporu už trvajúceho zväzku, ktorých cieľom bolo utužiť už jestvujúcu lásku. Utiekali sa k nej často napríklad manželky drotárov, ktorých muži odchádzali za prácou na dlhší čas z domu, a to v obavách, že si v cudzích krajoch zahľadí do inej ženy.
Na zaistenie takejto lásky sa používali rôzne predmety, napríklad bábky znázorňujúce postavu ženy a postavu muža. Tieto mohli byť vyrobené z dreva, vosku či zo slamy, Mužskej bábke sa na hlavu prilepili reálne ženské vlasy a naopak, potom sa bábky zakopali pri splne mesiaca pri ovocnom strome, napríklad jabloni, pričom sa odriekali rôzne zaklínadlá. Symbolikou bola láska až za hrob, že obidvaja budú naveky spolu. O tom, čo sa dialo, ale nesmel nikto vedieť, aby sa tajomstvo neprezradilo. Ak by bábky niekto vykopal, znamenalo by to veľké nešťastie.
Erotická mágia
Táto mágia bola označovaná aj ako „čierna“ alebo „zlá“ mágia, lebo slúžila vlastne na „znásilňovanie“ slobodnej vôle. Osobe, na ktorej sa vykonávala, sa hovorilo, že má „počarované“ či „porobené“. Jej iniciátorkami boli väčšinou ženy, ale ani mužom tieto praktiky neboli cudzie.
Dominantnou črtou v týchto prípadoch bola vášeň, keď bol niekto „zažiadaný“ za inou osobou. Keď „porobený“ človek potom nebol v prítomnosti osoby, čo mu počarovala, zažíval muky, priam fyzickú bolesť. Čarovalo sa často na objednávku a to nielen s cieľom dotyčnej osobe „porobiť“, ale aj opačne, vykonať očistný obrad na jej „odčarovanie“. Takisto na tieto úkony sa používali rôzne predmety ako časti oblečenia, vlasy, chlpy, nechty, pot, sliny, menštruačná krv. Na ochranu proti čarám slúžili napríklad rôzne amulety, svätenie, oheň.
Súčasťou erotickej mágie bola aj tzv. parciálna mágia. Išlo o mágiu, ktorej cieľom bolo, aby sa kúsok z tela ženy dostal do tela muža, a samozrejme naopak. U žien boli dôležité vlasy a chlpy, ktoré sa často používali, najmä chlpy z podpazušia a z ohanbia. Alebo kvapka menštruačnej krvi pridávaná do pálenky či vína. V prípade mužov to boli spermie, sliny a pot, ktoré sa ženám pridávali do jedla.
Jedlo lásky
Na čele alebo šiji ženy sa rozbili vajíčka, ktorých obsah sa nechal stekať dole po tele cez ohanbie až k rozkroku. Tam „dole“ sa do misky všetko postekané pozachytávalo a táto „šťava“ sa potom pridávala mužovi do jedla, napríklad do praženice počas šibačky.
Soľ vo vrecúšku
Žena nosila v podpazuší nepretržite sedem dní a sedem nocí vrecúško naplnené soľou. Cieľom bolo, aby vrecúško čo najviac nasiaklo jej potom. Takouto soľou sa potom osolilo jedlo mužovi.
Zmytá voda
Voda, v ktorej si žena vykonala očistu, poumývala sa, sa následne použila na varenie polievky, ktorá sa ponúkla mužovi.
Ľúbezné pagáčiky
Na Myjave bolo známe pečenie pagáčikov, kde sa do cesta pridával popol, ktorý vznikol po spálení chlpov z ohanbia ženy. Navyše sa pridávalo aj pár kvapiek menštruačnej krvi. Takéto „ľúbezné pagáčiky“ sa potom ponúkli mužovi.
Príležitosťou na pohostenie mužov, kde by dotyčný takéto pokrmy alebo nápoje skonzumoval, boli dni spojené s tradičným zvykoslovím – počas šibačky, páračiek, fašiangov, skrátka všade tam, kde sa mládež stretávala.
Ďalšie magické rituály a ich symbolika
Na pripútanie muža
Novonarodené, ešte slepé mača sa malo uvariť a kúsok z neho hodiť do pokrmu mužovi = ten mal potom ako slepý chodiť všade za tou, čo mu „porobila“.
Netopierie krídlo sa malo spáliť až na popol a tento nasypať mužovi do pálenky = jeho srdce malo potom „lietať“ za tou, čo mu „porobila“ ako netopier.
Do koryta sa mala naliať voda a v nej sa nechať páriť domáce zvieratá, potom sa malo frknúť z tejto vody do svadobného prípitku mladomanželom = takéto manželstvo malo mať dlhé trvanie.
Na privolanie si muža späť
Tu vystupuje baza ako magické drevo. Sedem bazových prútikov sa malo narezať, spáliť a čarovať, pričom sa mali hovoriť rôzne zaklínadlá, napríklad: „…(tri mravce sú, červený, biely a čierny)…(červený nech ide do krvi, biely nech ide do tela, čierny nech ide do vlasov)..“ = „porobený“ nemal mať pokoja, „mravce ho mali štípať“, až kým dotyčná nebola pri ňom, vtedy malo všetko prejsť.
Na rozbitie manželstva
Verilo sa, že voda, v ktorej umývali nebožtíka, má veľmi silnú mágiu a keď sa pár kvapiek z nej frkne do svadobného nápoja, mladomanželia majú zomrieť.
Vo vode sa mal namočiť zadok mačky a zadok psa, pár kvapiek z nej keď sa frklo do svadobného nápoja, tak sa mladomanželia mali trápiť, ich spolunažívanie malo by ako „pes s mačkou“.
Do asparágusu, rastliny, ktorá sa voľakedy pridávala do svadobných kytíc, keď sa pridal behák z kury alebo kohúta, takáto kytica keď sa hodila mladomanželom pod nohy a keď títo na ňu šliapli, malo to znamenať nešťastie.
Aby mladomanželom nemohol niekto uškodiť, svadobné obrady obsahovali veľa očistných obradov. Napríklad pri obliekaní nevesty sa do jej do spodničky zašíval strúčik cesnaku alebo do čižiem sa dávala vetvička petržlenu. Náhľad do minulosti o zvyklostiach v tradíciách našich predkov týkajúcich sa ľúbostnej a erotickej mágie v 18 a 19. storočí nám sprostredkovala známa etnologička Katarína Nádaská na prednáške, ktorá sa uskutočnila vo V-Klube v Bratislave.












