Z náhodného stretnutia k úspešnej softvérovej firme
Dobrý nápad môže vzniknúť kdekoľvek – aj na ulici. Presne tak sa začal príbeh spoločnosti KROS, ktorú založili dvaja bývalí spolužiaci s vášňou pre programovanie. Spoločnosť si vybudovala silnú pozíciu na trhu a aktuálne stojí pred ďalšou výzvou – premeniť skúsenosti na digitálne inovácie. V rozhovore sme sa dozvedeli, ako pristupujú k digitalizácii, budovaniu firemnej kultúry a podpore zamestnancov. KROS verí v tímovú spoluprácu, neoddeľuje prácu od zábavy a ponúka kolegom silné zázemie. Oslovili sme Mareka Polica, spolumajiteľa spoločnosti, ktorý nám priblížil nielen históriu spoločnosti, ale aj súčasné dianie.
Kto prvý prišiel s nápadom vzniku vašej spoločnosti a aké boli jej začiatky?
Keď som nastúpil do KROS-u, firma fungovala už pár rokov. Jej príbeh sa začal náhodným stretnutím našich zakladateľov, dvoch bývalých spolužiakov, na Národnej ulici – bývalej Masaryčke, kde vznikol nápad podnikať vo vývoji softvéru. Počas štúdia pracovali na softvéri pre stavebníctvo, jeden z nich dokonca učil na vysokej škole. Práve tak sa dostali k ľuďom z IT sektora. Tieto kontakty, skúsenosti a hlavne odhodlanie stáli za vznikom firmy Kros.

Čo bolo najväčšou výzvou pri podnikaní v 90. rokoch? Išlo to ľahko alebo ste museli prekonávať nejaké prekážky?
Ja, ako zástupca mladšej generácie, som si nevedel dobre predstaviť všetko, čím museli prejsť zakladatelia. Po revolúcii bolo podnikanie veľkou neznámou – chýbali skúsenosti, pravidlá sa menili a trh sa ešte len formoval. Bolo to náročné, ale v tej dobe stačili chuť, motivácia a dobrý nápad. Konkurencia a technologický vývoj sú dnes naproti tomu omnoho rýchlejšie. Naši zakladatelia sú stále vo firme, čomu som veľmi rád, pretože udržiavajú takzvanú firemnú chémiu, kultúru a sú zároveň jej srdcom.
Získať prvých zákazníkov v tej dobe určite nebolo jednoduché. Internetové možnosti propagácie ešte neexistovali, aké teda boli vaše prvé kroky v marketingu a reklame?
V tej dobe „leteli“ rôzne výstavy, kde sme sa stretávali osobne so zákazníkmi, ktorí hľadali moderný softvér. Bolo to obdobie prechodu z DOS-u na Windows, podobne ako dnes prechádzame na cloudové riešenia a do webových aplikácií. Softvér sa vyvíjal priamo podľa potrieb firiem, pričom prvými produktmi boli nástroje pre stavebné rozpočty a účtovníctvo. Spokojní zákazníci šírili dobré meno ďalej. Výstavy boli v tej dobe gro. Zlom prišiel nečakane, keď jeden z obchodníkov vtedy navrhol špeciálnu zľavu. Zákazníci nezaváhali a záujem o softvér vystrelil nahor.
Čo vám na začiatku ešte komplikovalo rozbeh – okrem legislatívy a obchodných skúseností?
Najväčšou výzvou bolo postaviť sa na vlastné nohy – bez investorov či startupových fondov. Aby sa firma udržala, produkty museli čo najskôr prísť na trh, pretože finančné prostriedky sa míňali rýchlo. Úvery boli drahé a ťažko dostupné, zakladatelia financovali všetko z vlastných zdrojov a to nebolo udržateľné dlhodobo.
Načrtli ste nám, čím ste boli výnimoční na začiatku. V čom vynikáte dnes?
V začiatkoch sme nemali v Žiline – a možno ani na Slovensku – konkurenciu a patrili sme medzi prvých, ktorí vyvíjali softvér priamo pre Windows. Kým ostatné firmy riešili prechod z DOS-u, my sme sa mohli sústrediť na vývoj moderných riešení pre zákazníkov zvyknutých na Windows. To nám prinieslo výhodu v minulosti. Rovnako aj dnes sa snažíme byť technologicky o krok vpred.
V čom teda spočíva vaša jedinečnosť a odlišnosť od konkurencie?
Našou výnimočnosťou je etické podnikanie, ktoré máme v našej DNA. V „zlatých“ 90. rokoch sa dalo zbohatnúť rýchlo, no my sme vždy hrali férovo a robíme to dodnes. Platíme poctivo dane, máme otvorenú firemnú kultúru bez direktívnej hierarchie a kladieme dôraz na dobré vzťahy. Nerozlišujeme medzi radovými zamestnancami a trebárs aj členmi predstavenstva. Myslím, že aj vďaka tomu máme minimálnu fluktuáciu. Takmer polovica zamestnancov je u nás 10 a viac rokov. Ľudský potenciál a silná firemná kultúra nás neustále posúvajú vpred.
Na ktoré segmenty sa chcete zamerať a aký bude váš prístup k zákazníkom?
Naším cieľom je poskytovať zákazníkom kompletné riešenia – či už vyvinuté u nás alebo v spolupráci s partnermi. Sústreďujeme sa na štyri segmenty: mikropodnikateľov (živnostníkov, freelancerov bez zamestnancov), účtovné firmy, malé a stredné obchodné firmy a stavebníctvo (projektanti, architekti, stavebné firmy, investori, developeri). Chceme im ponúknuť všetky potrebné nástroje – aj tie, ktoré sami nevyvíjame. Cieľom je, aby mali všetko na jednom mieste.
Keďže viete dodať zákazníkom väčšinu riešení, ale nie úplne všetky, ako je to s produktami, ktoré sami nevyvíjate?
Dlhé roky sme fungovali ako uzavretá firma, no za posledné tri až štyri roky sme začali aktívne spolupracovať aj s partnermi, najmä z Čiech. Máme rozbehnuté projekty pre dochádzkové a HR systémy, CRM či stavebné denníky. Spoločne tak zákazníkom prinášame komplexnejšie služby.
Plánujete rozširovať spolupráce alebo už máte pokryté všetky kľúčové oblasti?
Určite chceme spolupráce postupne rozširovať, pretože sami by sme nedokázali plne pokryť všetky segmenty. Veríme, že každý by sa mal venovať tomu, v čom je najlepší a preto spájame sily s partnermi, ktorí dopĺňajú naše riešenia.
Takže vaším cieľom nie je robiť všetko na úkor kvality?
Presne tak. Nemáme know-how na všetko a nechceme sa snažiť dobiehať konkurenciu v oblastiach, kde už existujú silní hráči. Namiesto toho sa radšej spájame s odborníkmi, ktorí sú v daných riešeniach špičkou, aby sme zákazníkom prinášali len to najlepšie. Je to pomerne náročné, pretože chceme spolupracovať s firmami, ktoré zastávajú rovnaké hodnoty ako my. To znamená spoluprácu s niekým, kto je tu dlhodobo, má konkrétnu víziu a nechce robiť produkty len za účelom rýchleho predaja.
Ponúkate aj riešenia na mieru alebo sa sústreďujete skôr na univerzálne produkty?
Našou prioritou sú univerzálne „krabicové“ riešenia. Pri ERP systéme Onix však robíme aj úpravy na mieru, pretože si to vyžaduje jeho charakter. V oblasti účtovníctva a miezd sa zameriavame len na drobné prispôsobenia.
Máte produkt, ktorý považujete oproti konkurencii za výnimočný?
Úprimne, dnes by sme možno mohli povedať, že v oblasti online fakturácie máme náskok. Ale netvárme sa, že to tak bude navždy. Trh sa vyvíja rýchlo, konkurencia nespí. To, čo je dnes výnimočné, môže byť zajtra samozrejmosť, presne ako v automobilovom priemysle. Jeden príde s novinkou a o rok ju majú všetci.
Takže vaša jedinečnosť nespočíva v produktoch, ale v niečom inom?
Určite je našou prioritou kvalitný produkt, ale to, čo nás odlišuje, je prístup k zákazníkom. Máme silnú zákaznícku podporu, moderné call centrum a dobré služby okolo produktov, ktoré nekončia len ich predajom. Naši zákazníci sa majú kde dovolať a my vieme okamžite vyriešiť ich problémy. Konkurencia sa niekedy čuduje, prečo máme 80 ľudí len na zákazníckej podpore – pre nás je to však kľúč k dosiahnutiu spokojnosti klientov.
Zákaznícka podpora je nepochybne dôležitá. Aké ďalšie formy pomoci ponúkate zákazníkom?
Okrem podpory organizujeme aj školenia, konferencie a webináre, aby zákazníci ovládali nielen softvér, ale porozumeli aj legislatíve. Pred pár rokmi sme legislatívne školenia nerobili, no zistili sme, že účtovníci síce poznali nové pravidlá, no nevedeli ich aplikovať v programe. Preto ich dnes učíme oboje – legislatívu, aj praktické využitie v systéme. Spojením školení ponúkame zákazníkom komplexné vzdelávanie, čo nás robí v tejto sfére výnimočnými.
Ako sú nastavené vaše odborné školenia a kto sa ich môže zúčastniť?
Naše školenia sú primárne určené pre zákazníkov, avšak niektoré časti, najmä legislatívne témy, sú otvorené pre kohokoľvek – dokonca aj pre konkurenciu. Prvá časť školenia sa venuje univerzálnym informáciám, zatiaľ čo druhá časť už detailne rieši aplikáciu legislatívnych zmien v našich produktoch. Každý rok navyše školenia rozširujeme o nové témy.
Pomáhate podnikateľom rásť? V čom ste pre nich prínosní?
Od začiatku sme chceli uľahčiť každodennú prácu podnikateľom a ich zamestnancom. Aj ja som kedysi účtoval, takže viem, ako veľmi vie zložitý softvér znepríjemniť život. Pamätám si, keď sa v niektorých programoch nedali opraviť účtovné chyby, všetko ostalo zapísané navždy, aj keď išlo len o obyčajný preklep. U nás sme to vyriešili inak: dali sme ľuďom možnosť záznamy upraviť alebo vymazať. Nebolo to jednoduché a túto funkcionalitu sme museli obhájiť aj pred rôznymi inštitúciami. Ale stálo to za to. Zodpovednosť vždy nesie podnikateľ, nie softvér.
Našou filozofiou je pomáhať čo najviac. Preto sme postupne pridali aj školenia o GDPR, BOZP, právnické témy či poradenstvo ohľadom uchovávania dát. Chceme, aby sa podnikatelia mohli sústrediť na svoj biznis a ostatné úlohy zvládli rýchlo a bez stresu.
Úplne ideálne by bolo, keby sme im vedeli dodať všetko, čo potrebujú. A hoci to zatiaľ nedokážeme na 100 %, neustále sa tomu približujeme. Aj preto spolupracujeme s Tatra bankou. Vieme pomôcť napríklad so založením podnikateľského účtu a ďalšími praktickými vecami.
Ďalej si dovolím tvrdiť, že v oblasti stavebného softvéru sme na Slovensku v podstate monopolom – žiadny iný konkurent neposkytuje také komplexné riešenie pre oceňovanie a riadenie stavieb. Okrem toho máme výnimočný ERP systém, ktorý oproti konkurencii, ako je SAP či Helios, spája robustnosť s jednoduchosťou. Zákazníci sa v ňom vedia orientovať aj bez dlhého zaškolenia, čo pri iných ERP systémoch nebýva bežné.

Koľko máte zamestnancov a akých nových kolegov hľadáte do tímu?
V KROS-e dnes pracuje na hlavný pracovný pomer približne 270 zamestnancov a spolu s brigádnikmi a freelancermi je to okolo 300 ľudí. Neustále rozširujeme naše tímy, najmä v oblastiach vývoja, marketingu a obchodu, kde je prirodzená fluktuácia. Naopak, zákaznícka podpora a prevádzkové oddelenia sú stabilnejšie. Hľadáme ľudí počas celého roka, aby sme mohli ďalej rásť a prinášať nové produkty a služby.
Firemná kultúra je dnes často diskutovaná téma. Ako je to u vás?
Pre nás je dôležité, aby nový člen tímu zapadol do našej firemnej kultúry, ktorá nemusí byť pre každého „štandardná“. Chceme, aby ich práca bavila a aby zažili zábavu, ktorú zároveň spájame s prácou. Majitelia nemajú problém obliecť si trebárs mikulášsky kostým, chodiť po firme a rozdávať darčeky. Chápeme však, že niekto chce jednoducho iba prísť do práce, „odrobiť si svoje“ a ísť preč. Takže dávame si záležať na hodnotách, etike a spolupráci. Rešpektujeme aj to, že je niekto introvert, no v takom prípade sa u nás asi nebude cítiť dobre.
Je náročné nájsť ľudí, ktorí sú odborne zdatní a zároveň zapadnú do vášho kolektívu?
Nie je to jednoduché, ale ak si mám vybrať medzi odborníkom, ktorý k nám nezapadne a človekom s nižšou odbornosťou, ktorý sa hodí do tímu, radšej si vyberiem druhú možnosť. Zamestnanca vieme doučiť, ale osobnostne ho asi nezmeníme. Niektorí nás možno vnímajú ako „slniečkárov“, ale nemeníme sa iba preto, aby sme vyhoveli každému.
Zdá sa, že vo firme netlačíte len na výkon, ale dbáte aj na pohodu zamestnancov. Je to tak?
Presne tak. Ak sa rozhodujem medzi vyšším ziskom, ale tlakom a nepohodou v tíme, či menším ziskom, ale stabilitou a dobrými vzťahmi, vždy si vyberiem druhú možnosť. Veríme, že firma by mala fungovať podobne ako rodina. A rodina nebude šťastná, keď bude vyvíjaný nátlak na to, aby bolo vždy upratané a navarené na 100%. Nejde len o čísla, ale aj o ľudský prístup – či už voči zamestnancom alebo zákazníkom.
Takýto prístup vám pravdepodobne prináša výhody najmä z dlhodobého hľadiska, však?
Áno, tak to aj vnímame. Okrem hodnôt, ako sú ľudskosť a hodnota, je pre nás kľúčová aj rovnováha. Dbáme na to, aby sme dodávali kvalitné produkty, ale zároveň udržiavame príjemnú pracovnú atmosféru. Občas viac zatlačíme na výkon, inokedy na oddych a zábavu. Tento balans sa nám osvedčil – firma je stabilná a už 30 rokov sa držíme v zelených číslach.
Hovorili sme o prijímaní nových kolegov. Akým spôsobom prebieha ich zaškoľovanie ?
Zaškoľovanie závisí od konkrétnej pozície, avšak u nás funguje systém jeden na jedného. Každý nováčik dostane skúseného kolegu seniora, ktorý s ním pracuje na dennej báze. V biznis prístupe je bežnou praxou dať nováčikovi knihy, videá a buď sa to za 3 mesiace naučí alebo nie. Nám sa pomoc seniorov v praxi osvedčila, a hoci to na prvý pohľad vyzerá neefektívne, ľudia sa učia rýchlejšie a kvalitnejšie. Máme však stanovené míľniky progresu a ak niekto nezvládne prácu do 3 až 9 mesiacov, pravdepodobne pre neho daná pozícia nebude vhodná.
Vo vašom odvetví sa často preferuje home office. Aký je váš postoj k tejto možnosti a k flexibilnému pracovnému času?
My máme firemnú kultúru postavenú na viere v spoluprácu a myslíme si, že spoločné riešenia sú vždy lepšie ako riešenia jednotlivca. Niekto so mnou môže súhlasiť a niekto nie. Neveríme ale, že spolupráca funguje bez vzťahov. Nestačí nám, že vzťahy sú kolegiálne, musia byť nadštandardné a tie sa nedajú budovať cez obrazovky. Počas pandémie sme síce prešli na home office, ale keď sme ho po jej skončení chceli úplne zrušiť, už to nešlo. Doba sa posunula. Urobili sme kompromis – naši zamestnanci sú v kancelárii aspoň 2-3 dni v týždni, pričom zvyšok pracovného času riešime flexibilne podľa povahy úloh.
Spomínali ste, že neoddeľujete striktne prácu od zábavy. Organizujete teambuildingy a väčšie akcie aj mimo firmy?
Máme viaceré veľké akcie, napríklad vianočný večierok či MDD. Striedavo organizujeme pre celú firmu trojdňový SkiKros v zime alebo SummerKros v lete. Pri dôležitých firemných míľnikoch, ako sú vyhodnotenia či prezentácia ročných plánov, sa takisto všetci stretávame osobne. Okrem toho počas roka organizujeme 10 až 15 menších podujatí. Máme na to dokonca pozíciu na plný úväzok – Happy Managera, ktorý celý rok pripravuje eventy a zábavu. Vždy pri týchto, hoci aj malých akciách, prehodíme nejaké to slovko. Občas sa čapuje pivo alebo rozdáva zmrzlina, pripravujú palacinky či gofry. Sem-tam si urobíme aj nejakú opekačku. A napríklad na vianočnom večierku sa našli zamestnanci, ktorí pripravili vo vlastnej réžii tanečné a spevácke vystúpenia.

Cítia ľudia u vás istotu, snažíte sa byť k nim féroví?
Verím, že áno. Istotu u nás ľudia často vnímajú v tom, že nerobíme unáhlené rozhodnutia. Keď niekto urobí chybu, neznamená to koniec. Dôležité je, ako k tomu pristúpi a čo si z toho zoberie. Každý robí chyby, ja nie som výnimkou a práve tieto chyby ma posunuli ďalej.
Zároveň si ale uvedomujeme, že férovosť znamená aj rovnováhu, napríklad medzi rôznymi výkonmi v tíme. Aj túto spätnú väzbu berieme vážne a snažíme sa s ňou pracovať.
Našu kultúru voláme KROS family – ale nie v zmysle bezpodmienečného pohodlia. Sme tím, ktorý sa navzájom podporuje, ale zároveň vie, že bez výsledkov sa nikam neposunieme. Férovosť pre nás znamená aj otvorenosť, spätnú väzbu a jasne nastavené očakávania.


Podporujete aj dobročinné aktivity. Akým spôsobom?
Pomáhame najmä slabším a tým, ktorí to potrebujú, dokonca aj bez nutného zviditeľňovania. Okrem finančnej pomoci sa snažíme priložiť ruku k dielu aj fyzicky. Vieme si pre dobrú vec vyhrnúť rukávy a reálne „zašpiniť“ ruky – stavali sme lavičky, maľovali priestory neziskoviek či pomáhali v nemocnici a knižnici. Dlhé roky tiež organizujeme mikulášsku zbierku pre deti v nemocnici, kde im nosíme darčeky a prispievame na potrebné vybavenie. Zároveň navštevujeme aj niektoré detské domovy. Pomáhať je súčasťou našich hodnôt.
Aké máte plány do budúcnosti?
Plány sú jasné. Keď sa vrátim k tomu, čo som povedal na začiatku, Kros vznikol, veľmi dobre využil šance a udržal sa – vďaka tomu, že končil DOS a začínal Windows. A mnoho 20 či 30-ročných firiem, ktoré v tej dobe existovali, to nezvládlo. V súčasnosti je naším hlavným cieľom presunúť produkty do online prostredia a nových technológií, pretože Windows, ako ho poznáme, končí a svet sa posúva do cloudu. Teraz nás čaká podobná výzva ako v minulosti, pracujeme na nových produktoch pre štyri hlavné segmenty tak, aby boli použiteľné minimálne na ďalších 10 rokov. Ide o veľkú transformáciu, no veríme, že to zvládneme.
Myslíte, že sa zákazníci na tieto zmeny budú vedieť adaptovať?
Naši zákazníci majú široké vekové rozpätie – od 20 do 70 rokov. Preto to, čo je jednoduché pre mladých, nemusí byť rovnako jednoduché pre staršiu generáciu. Verím však, že po pár mesiacoch používania si novinky obľúbia, pretože budú rýchlejšie a intuitívnejšie. Svet technológií sa mení a ak chceme napredovať, musíme veci meniť od základu, nielen napodobňovať staré verzie. Vidím to aj na vlastných deťoch – chcú rýchle, moderné a vizuálne príťažlivé riešenia, inak strácajú záujem. A ak ich to nezaujme do „trpezlivých“ dvoch sekúnd, hľadajú niečo iné…
Vnímate to tak, že ak chcete napredovať, musíte sa orientovať na mladú generáciu?
Áno, musíme sa prispôsobiť mladej generácii, pretože sú to naši budúci klienti. Ak neponúkneme moderné riešenia, ovplyvní to aj starších používateľov. Rozdiel oproti minulosti je v tom, že už nejde len o prechod medzi technológiami, ale o zásadnú zmenu spôsobu práce. Doklady sa, či už v DOS-e alebo Windows-e, museli zaúčtovať fyzicky, no a dnes už všetko smeruje k digitalizácii a využívaniu AI.
Ako si predstavujete účtovníctvo v budúcnosti?
Účtovníčka už nebude musieť nahadzovať doklady, ale iba kontrolovať dáta, ktoré budú nahrané automaticky. Technológie idú dopredu a umelá inteligencia sa už dnes dokáže naučiť, ako sa má účtovať. Keď jej ukážeme niekoľko vzorových príkladov, bude vedieť automaticky spracovať ďalšie podobné prípady. Účtovníctvo bude viac o kontrole ako o manuálnom zadávaní údajov. Neznamená to, že účtovníci prídu o prácu, ale nebudú tráviť čas zdĺhavým prepisovaním dokladov. Môžu sa viac venovať poradenstvu a optimalizácii pre svojich klientov. Vývoj smeruje k tomu, že účtovníctvo bude efektívnejšie a menej stresujúce. Je to rovnaké, ako keď prišli na scénu kalkulačky – nezrušili účtovníkov, ale pomohli im.
Myslíte si, že úplná digitalizácia si vyžiada aj účtovnú a daňovú reformu? Slovenské účtovníctvo zahŕňa viac než len spracovanie daňových dokladov.
Niektoré kroky naozaj nepôjdu bez súhry so štátom. Ten sa už teraz hrdí, že bude mať prístup ku všetkým dátam a plánuje automatizovať DPH. Takisto aj v stavebníctve, kde sa v rozpočtoch dnes všetko robí manuálne, nastanú zmeny. AI by v budúcnosti mohla navrhovať optimálne riešenia omnoho jednoduchšie. My si ešte veľa vecí aktuálne predstaviť nevieme, ale myslím, že toto je problém celej Európy. Tá sa digitalizácii ešte len prispôsobuje, pričom niektoré krajiny, ako napríklad Kanada, už majú jednoduchší daňový systém. Výdaj odpočítajú od príjmu a z výsledku odvedú 3%. My tu máme rôzne interné doklady, pripočítateľné a odpočítateľné položky, rozlišujeme položky účtovné a daňové, inak je to v podvojnom a inak v jednoduchom účtovníctve.
Aký je váš odkaz na záver?
Naša spoločnosť KROS sa nikdy nebála zmien a výziev. Od svojich začiatkov až po dnešnú digitálnu transformáciu – vždy sme hľadali spôsoby, ako poskytnúť zákazníkom najlepšie možné riešenia a pomáhať podnikateľom napredovať – aj vďaka našim softvérom, aplikáciám či službám. Silná firemná kultúra, inovatívny prístup a schopnosť predvídať technologické trendy pomáhajú v meniacom sa svete napredovať aj nám. Nie sme len softvérová firma. Sme tím ľudí, ktorí veria v budúcnosť, inovácie a neustále zlepšovanie. A práve to je základ, na ktorom môžeme stavať aj v ďalších rokoch a budúcnosti.
PR článok