14 C
Zilina
19. júna 2024

Prezúvanie pneumatík je v plnom prúde

Zákon hovorí, že pneumatiky je potrebné vymeniť za zimné, keď je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza. Zodpovední vodiči auto prezujú v predstihu a sú pripravení  na to, keď táto situácia nastane, no časť vodičov vždy navštívi pneuservis až na poslednú chvíľu. Potom stoja v rade nadávajú, snažia sa pneumatiky prezuť čím skôr, no kapacity pneuservisov sa nafúknuť nedajú. Viac nám o tejto aktuálnej téme porozprával prevádzkovateľ Pneuservisu Mrázik v Žiline Ján Mrázik.

Neplašia sa niektorí vodiči príliš skoro?

Rozhodne by som to takto nenazval. Sú to zodpovední vodiči, ktorí pneumatiky prezujú, keď sa ochladí, pretože sneh môže prísť zo dňa deň. Napríklad v sobotu, keď sú pneuservisy zatvorené a nemáte kde auto prezuť. Prídete v pondelok a v rade čakáte 6 hodín.

Aká je momentálne čakacia doba?

Čakaciu dobu teraz ovplyvňuje počasie. Keď pred 2 týždňami na Šturci alebo na Kysuciach poletoval sneh, bol rad aj 3-hodinový. Keďže sa oteplilo, čakanie v radoch sa stiahlo na polhodinu, hodinu. Ako svieti slnko, tak vodiči prezúvajú.

Koľko áut  za deň v tomto období prezujete?

Všetko záleží od vozidla. Ak príde zákazník, ktorý má u nás uskladnené gumy a tie sú vyčistené, vyvážené, je auto na zdviháku 5 -7 minút. Potom ale príde auto, ktoré má kolesá v kufri, musíme ich vyvážiť, umyť a nahodiť, to je už 20 minút. Príde ale väčšie SUV, ktoré má iba jednu sadu diskov, a to sa u nás zdrží 45 minút. Počet prezutých áut teda záleží od toho, aké typy vozidiel prídu. V súčasnosti je zvláštny trend, že ľudia si nekupujú druhú sadu diskov a prezúvajú stále na tie isté, a to nás zdržuje. Prídu 3 autá na zdvihák, všetky tri sa prezúvajú a stoja v dielni 30 minút. Ľudia chodia nazerať, či robíme, nechápu, že prácu zdržuje to, že sa gumy prezúvajú na tie isté disky. A keď sa netrpezlivca spýtam, či má on dvoje disky, odpoveď znie: nemám. Takže rovnako bude zdržovať aj on. Ľudia šetria, navyše polovica áut má senzory na meranie tlaku, tá sada stojí  180 eur, plus disky a keď  budú mať auto 4 roky, spočítajú si, že tieto investície sa im jednoducho nevrátia.

Pneuservis Mrázik Žilina, prezúvanie pneumatík

Kedy je čas na nové pneumatiky?

Na každej pneumatike je v hĺbke 3 mm kontrolný merací bod. Keď k nemu dezén dôjde, tak by sa mala vymeniť. Každému zákazníkovi  na pneumatikách tento bod skontrolujeme. Úlohu však hrá aj rok výroby. Výrobcovia odporúčajú na zimnej pneumatike jazdiť 4, maximálne 6 rokov. Životnosť môžu ovplyvniť aj rôzne opotrebenia – oškretie od obrubníka, vtrhnutý dezén – to by však mali v každom pneuservise skontrolovať.

Aký je váš názor na celoročné pneumatiky?

V podmienkach Žiliny, odkiaľ, nech sa rozbehnete na akýkoľvek smer, okrem Bratislavy,  máte horský priechod, sú nepoužiteľné.  Viem to z mojej skúseností i skúseností viacerých zákazníkov, ktorí si ich obuli.  Sú vhodné pre starších ľudí, ktorí na nich jazdia v nedeľu do kostola, občas na nákup a keď sneží, nejazdia vôbec.

Do akej miery sa zmenila práca technikov?

Túto prácu robím 30 rokov a systém sa mení. Kedysi mali autá dva druhy pneumatík, dnes má v podstate každé druhé tretie auto iný rozmer pneumatík, iné disky. Pneumatiky sú nižšie, širšie, ťažšie, je to rozdiel oproti tomu, keď sa prezúvala škodovka 120 a bol na nej prakticky len jeden druh pneumatík. Práca technikov spočíva najmä v pozornosti a opatrnosti pri manipulácii s pneumatikami.  

Dokáže uskladnenie pneumatík predĺžiť ich životnosť a majú oň ľudia záujem?

Pneumatiky uskladňujeme a záujem vodičov o túto službu rastie. Je to aj preto, že pneumatiky sú čím ďalej väčšie, ťažšie a všetky už do kufra auta nevojdú. Maximálne dve a dve musia ísť na sedačky a veľa ľudí si nechce poškodiť interiér auta. To je jeden dôvod. Druhý je ten, že kolesá  sú veľmi ťažké, napríklad na SUV jedno koleso váži  50 kg, takže mnohí si ich ani nedokážu naložiť. Určite uskladnenie ovplyvňuje aj predĺženie životnosti. U nás pneumatiky ošetríme vodou, chémiou, vyčistíme, nasilikónujeme. Uskladnenie pneumatík si nevyžaduje špeciálne podmienky, nie sú citlivé na zmeny teplôt. Veď napríklad v Chorvátsku vám na ne praží 50 stupňov, v zime stoja pri -20 stupňoch, takže vydržia toho dosť, no, samozrejme, konštantné teploty im prospievajú.

Zdvihli ste ceny?

Mierne ceny rastú priebežne a dôvodom je nárast cien energií. Plyn a elektrina nám začiatkom minulého roka narástli o 300 percent, takže sme museli  zareagovať. Aj tak si ale naše ceny nemôžeme dovoliť zdvihnúť tak, aby nám nárast cien energií vykompenzovali.

Boli ste jedným z prvých pneuservisov v Žiline…

Keď  som si ako 19-ročný vzal do prenájmu pneuservis, v Žiline bol vtedy ešte jeden malý pri mäsových závodoch a jeden, kde sa protektorovali pneumatiky, žiadny iný. Aj v nich bol maximálne jeden zdvihák a dva stroje. V autoservisoch sa neprezúvalo, tento trend začal možno až okolo roku 2000. Vtedy každý autoservis kúpil stroj na prezúvanie a jednu vyvažovačku, aby dokázal zákazníkom pomôcť. Nebolo toľko áut a prevažne škodovky jazdili na celoročných pneumatikách. Pokiaľ človek nejazdil  lyžovať do Vrátnej, tak na nich dokázal jazdiť celý rok.  Až neskôr, na favoritoch, začali vodiči pneumatiky vo väčšej miere prezúvať . Voľakedy mali autá približne 40 koní, dnes má každé štandardne výkon od 120, silnejšie vozidlá až do 600 koní. 

 

Pneuservis Mrázik Žilina, prezúvanie pneumatík
Pneuservis Mrázik Žilina, prezúvanie pneumatík

Podobné články

Video

Svetové dni tento týždeň

Chystá sa