Pre dramaturgiu Mestského divadla Žilina je dôležité podporovať žilinských tvorcov. V tejto sezóne sa po takmer desiatich rokoch do Mestského divadla Žilina vrátil žilinský divadelník Vlado Mores, aby tu naštudoval svoj monodramatický text Judáš v hlavnej úlohe s Michalom Kolejákom so svetovou premiérou 18. januára v Štúdiu. Pre Mestské divadlo Žilina je to už 151. premiéra a druhý titul 33.divadelnej sezóny.


Inscenácia prináša unikátny a osobný pohľad do psychológie zrady a citlivo skúma ľudské zlo. Biblická postava Judáša Iškariotského sa prelína s postavou nacistického kolaboranta a príslušníka ŠTB Antona Boháčika s krycím menom Judáš. Autor a režisér Vlado Mores vysvetľuje, prečo sa rozhodol písať o zrade v rôznych podobách: „Biblický Judáš je najznámejším archetypom a zároveň synonymom zrady. Ja som veriaci kresťan a od toho sa odvíja aj môj vzťah k tejto historickej postave. Dáva mi priestor, akési pomyselné zrkadlo na zhodnotenie vlastných životných peripetií. Veď pravda, malé či väčšie zrady nie sú nám cudzie, to si treba priznať. A Anton Boháčik je extrémny príklad. Bohužiaľ však nie vyfantazírovaný. Bol kolaborantom počas druhej svetovej vojny, kedy udal gestapu ukrývajúcich sa Židov. Takisto udal kňaza a veriacich kresťanov štátnej bezpečnosti v kritických päťdesiatych rokoch. Možno sú to veľké bremená zrady na jedného človeka, no Možno sú to veľké bremená zrady na jedného človeka, no takýchto Boháčikov – zradcov bolo v nedávnej minulosti veľa. Boli logickými produktami totalitných režimov: fašizmu a komunizmu.“
Vlado Mores nestavia Judáša do pozície akejsi vzdialenej, jednofarebnej, odsúdeniahodnej biblickej figúrky, ale nachádza ho ako súčasť ľudskej povahy, ako princíp boja dobra a zla, ktorý je prítomný v každej ľudskej existencii.
„Biblický Judáš v mojej hre prežíva intenzívnu sebareflexiu. Akési veľké spytovanie svedomia. Jeho tragédiou však je, že vo finále zlyhal. Neprosil o odpustenie a zvolil si dobrovoľný odchod zo sveta, čo bolo v konečnom dôsledku odmietnutím Božej milosti. A Boh by mu odpustil, tak ako odpustil zapierajúcemu Petrovi a miliónom iných ľudí, ktorí ho v živote viac či menej zrádzajú.“ dodáva Vlado Mores.


Tvorivý tím
text: Vlado Mores | dramaturgia: Zuzana Palenčíková | Kostýmy: Lena Rypáková | pohybová spolupráca: Zuzana Burianová | hudba: Roman Harvan
scéna a réžia: Vlado Mores a. h.
účinkuje: Michal Koleják
Vlado Mores (1967) absolvoval divadelnú réžiu na VŠMU pod vedením profesora Ľubomíra Vajdičku
v roku 1996. Od roku 1999 sa venuje písaniu divadelných hier. K dnešnému dňu ich napísal takmer šesťdesiat, a to rôzneho rozsahu a žánru. Dve hry boli ocenené Cenou Alfréda Radoka v Prahe.
V roku 1999 získala jeho hra Jablko na streche tretie miesto a v roku 2012 hra Psoriáza druhé miesto. V Mestskom divadle Žilina naštudoval inscenácie hry J. M. Syngea Ostrov svätcov a A. Fredra Pán Tomáš, obidve v roku 1996. V roku 2015 tu naštudoval inscenáciu svojho autorského textu Melanchólia. Taktiež pôsobil ako pedagóg herectva na Súkromnom hudobno – dramatickom konzervatóriu v Martine. Od roku 2000 vyučuje na literárno-dramatickom odbore Základnej umeleckej školy L. Árvaya v Žiline. Realizoval niekoľko inscenácií so štúdiovými divadlami Lemniskáta a Art Vamo. Scenáristicky a režijne realizoval krátky hraný film Tri dni autora. Ako autor a režisér dlhodobo spolupracuje s Divadelným súborom Jána Palárika v Čadci. So súborom Teatro in Vitro sa každoročne úspešne zúčastňuje amatérskych divadelných prehliadok. Monodrámu Judáš napísal v roku 2022.